• petit bol

     

    Un petit objet vite fait, utile, pratique, à déposer n’importe où, pouvant accueillir

    toutes nos petites bricoles que l’on doit enlever de ses poches (monnaie et cartes de visites), de ses doigts (bagues), de son bureau (trombones et agrafes), de sa table de couture (épingles et découd-vite), dans la cuisine ( morceaux de sucre pour notre petit noir et les petites cuillères), dans l’armoire de bric-à-brac (boutons et lacets), du bracelet (breloques interchangeables), de l’ordre dans le tiroir (batteries de réserve et les clefs), du collier à faire (rocailles et perles et paillettes), du scrapbooking (petites découpes restantes), …

     

    Ça vous va comme choix et raisons de le fabriquer ??

     

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    Il vous faut seulement un restant de fis en deux couleurs, un crochet plus petit que le numéro conseillé pour la laine utilisée pour ne pas devoir insérer doublure
     et pouvoir faire des mailles serrées. Le crochet se fait en spirale, donc toujours dans le même sens - facile!!.

    Un fond de la grandeur de votre choix (augmentez des mailles assez pour faire un cercle plat, pas obligatoirement de façon régulière – idéal pour débutantes  J ) et puis sans augmentations, toujours en spirale, la hauteur qu’il vous faut.

     

    Le dessin des couleurs ?

     

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    Prenez deuxième couleur (ici brun), finissez la deuxième partie de la maille serrée (ici commencée en bleu), avec cette nouvelle couleur (donc le brun), commencez la prochaine maille avec le même fil (brun) et finissez la maille avec l’autre fil (bleu) et continuez ainsi en alternant les fils. Avec un peu de chance vous aurez un nombre impair de mailles, sinon insérer une maille supplémentaire à la fin du premier rang de sorte à ce que les mailles colorées se placent aussi en spirale et non l'un au-dessus de l'autre, bien que cela fasse aussi un beau dessin....

    Le dernier rang : point d’écrevisse en augmentant une maille sur trois (ou en prenant crochet plus gros) de sorte à ce que le bord soit un peu évasé.

     

    Rajouté après messages:

    Changer de couleur au crochet sans que l'on ai la couleur qui "déborde" d'une maille à l'autre, que ce soit pour une bride ou maille serrée ou autre point, le principe reste le même ici une bonne explication  (cliquez sur explication) : on finit la maille  avec la nouvelle couleur  et   on commence la prochaine maille dans cette même couleur. On fait le nombre de mailles qu'il faut dans la nouvelle couleur et au changement on refait pareil : on finit la dernière maille de l'ancienne couleur dans l'autre couleur. Ici j'ai changé à chaque maille. Et les couleurs (1 bleu, 1 brun, 1 bleu, 1 brun, 1 bleu...) sur un nombre de mailles impairs, cela fait que les bruns sont au-dessus des bleus et vice-versa.

    Le crochet en rond et qui tourne en spirale, donc sans -éventuellement- tourner son ouvrage et sans démarques bien définies entre les rangs par les mailles en l'air que l'on doit faire pour avoir la hauteur de la maille utilisé = c'est la technique du rond pour les amigurumi's. Au lieu de finir son rang avec une maille coulée et de commencer le nouveau rang par le nombre de mailles en l'air qui équivaut à la maille ou le point utilisé, l'on continue tout simplement à crocheter ces mailles sur celles des rangs précédents, dans la même direction. Marquez avec un fil ou un marque-mailles là où débute un "rang". Tapez dans google "amigurumi spiral" si vous n'êtes pas familière avec cette technique de crocheter en rond, vous y trouverez des exemples.

     

    Et voilà …

     

    Samedi je serais à la journée provinciale du Brabant Wallon et Bruxelles de l'association Belge du Patchwork à Anderlecht !!!
    la démo que j'y ferais ??

    eh bien, c'est le petit workshop que j'avais suivi chez Jane Davies à Birmingham et dans lequel je me suis bien amusée et du coup j'ai fait plusieurs petits exemplaires que je compte montrer à la quarantaine de personnes inscrites.

    Et je le vous expliquerais après, bien sûr!!!!

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part VI

     

    From the competition quilts you’ll see in all the magazines the winning quilts, so I decided to show you only Best of Show in detail (it is also Winner Group Quilts and Judges Choice of Greta Fitchett) because it is so fun!!  It’s made by the group mentioned in the catalogue as “the ‘no name’ quilters” and on the website of TwistedThread as the Dumb-Belles. They named the quilt:  The Quilters Games. Remember the Olympic Games!!!

     

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    And then some other competition quilts I liked a lot

    Starting with:   Jan Frazer Australia & Jenny Rolfe UK

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    My absolute favorite … Angela Schenz Austria

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    Mike Wallace & Helen Parrot UK

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    Natalia Manley UK & Yvonne Kervinen Sweden & Lucie summers UK

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    Rita Dijkstra Netherlands & Juana Castaneda Spain

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    In Category ‘two persons’: Lesley Williamson +the Bramble Shop & Debbie Evans + Aileen Bunker UK

     

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    Caroline Wilkinson & Neel Williams & Ferret UK

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    Jane Hendrickx Netherlands & Jane Appelbee Uk

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    Kate Tribe UK & the Marlton Elementary School UK

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    I will not talk about the ‘not-to-show-quilts’
    they were bad enough for me, I’m not going to hurt your eyes…

     

    So here’s time to leave Birmingham (in blog-reporting-time, it’s already a little time ago in reality…)

    I thought last year that we were flying with an old airplane because of the propellers … but I was wrong.
     In fact the Bombardier Q400 is now one of the most popular aircrafts on short distance for several airlines.
    Brussels Airlines has three of them operating. Technologically, it’s the most advanced and fastest turboprop in the world. It also has a significant reduced environmental impact; it produces 30 to 40% less emissions (more than 6.000 tons fewer of CO2 per year) and it uses also that % less fuel.
    It is also one of the most quietist aircrafts in the world. Inside there is a system called ANVS (active noise and vibration suppression) that reduces noise and vibration making it as quiet as a jet whit outside 10 decibels less noise!

     

    Look at the site of Bombardier (click – there’s EN for English version) and you’ll know everything about it.

     

    So, this might be one of the reasons why I’ll be going back to Birmingham next year J  among a lot of other reasons …

     

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    Hope you enjoyed my reporting about the Festival of Quilts in Birmingham 2012 !!! you want to see more? Well, only one solution: you’ll have to go over there JJJ  next year…

     

    8th to 11th august 2013 à  note this in your calendars   !!!

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part V

     

    I mentioned I’ll talk about two special shops I discovered this year, well here’s about the first one :

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    When walking through the alley’s, I suddenly saw a men doing something I remember I did with my grandmother when I was a little girl (more than 50 years ago L). It was like a flash that came back and I recognized immediately the “lucette”, in En = lucet. It was so fun to see this again that I didn’t hesitate, and bought it, I got amused with it the same evening in the hotel and next day I could go back to show how fun it is. You don’t know what I’m talking about? Well you all know the little knitting mill (a bobbin with four nails) (fr=tricotin – nl=punnik) I’ve been showing often here and what you already saw in so many shops – it’s very common – and which makes you round cords. The lucet is also making cords, is much faster and gives you a square cord.  You can use them as braids, ribbons, trims, cordage, lacings …

     

    J’ai découvert en me promenant le long des stands un petit coin où un homme faisait des cordes telles que je me souviens d’avoir fait avec ma grand-mère en utilisant la « lucette » ! J’ignorais que l’on l’utilisait toujours et cela m’étais complètement sorti de la tête. Mais c’est vrai que toutes les techniques anciennes reviennent tôt ou tard… Le tricotin vous fait des cordons ronds, la lucette vous donnera des cordons carrés, voilà la différence principale et sachez que cela va beaucoup plus vite de luceter que de tricotiner.
     Quand j’étais petite et que ma tante (qui était couturière) avait besoin de fins cordons, on se mettait à la tache !  Pas question de toute façon d’aller rendre visite à ma grand-mère ou autres dames de la famille et de rester assise sans rien faire : il fallait broder, crocheter ou tricoter  ou faire un autre travail manuel et pour une fille, c’était forcément en textile qu’il fallait aller ses mains.  Pour en revenir à ma tante, elle cousait par après les fins cordons faits sur la lucette, sur une robe en tant que dessin ‘brodé’– je me souviens d’une robe de mariée où il fallait des mètres et des mètres en blanc ! – ou bien cela se cousait sur l’intérieur des manches des costumes d’hommes où la doublure rejoint le tissu pour protéger le tissu contre le frottement et l’usure. Et l’on pouvait fort bien le faire en tant qu’enfants, car toutes les irrégularités dans le fil s’en vont avec un peu de vapeur et –le gas du stand m’a aussi dit - en tirant dessus. Un enfant peut faire des petites merveilles. Je fais déjà le tricotin, le kumihimo, et maintenant je me replonge en enfance avec la lucette.
    Quelques liens ? voici :

    The shop 

    Wiki 

    How to?   clic        clic       clic     and otherwise …  go on you-tube and take your time to look around .

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    So I’m having fun … some of my cords I tried out. Now starting with different colors … I feel sooooo youg again J

     

    Then a “wool-shop” that cought all my attention and stole my heart and mind … Ruth & Belinda

    Gorgeous wools, a stand against the wall on your right side when you come in, filled with bags of white wool in different compositions and thicknesses with some models exposed.
    You could touch Buttersoft (100% baby alpaca) 100m/100gm, Silky (80% Alpaca and 20% Mulberry Silk) 166m/100g, Light Silky (80% Alpaca and 20% Silk) 262m/100g, Light Kiss (50% Merino and 50% Mulberry Silk), 400m/100g, Baby Soft (organically farmed Australian merino wool), 375m/100g …
     I had a nice talk one day, came back the other day to buy the Light Kiss, came back the next day to buy some more … these wools are so natural, so gorgeous, just so beautiful, so nice to touch, so inviting to start knitting … I’m falling in love…

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    Ooohhh    why don’t I have more hours in a daytime????

     

    Click on their names hereunder and enjoy their site and blog, lots to discover! They are on Ravelry too.   Site with all info     -       Blog     -     Site of Belinda

     

    And so we come to the stuff I bought. Already mentioned the book of Leslie Gabrielse, also the Autobiography of Kaffe Fassett which is a heavy thick book full of pictures, of stuff you want to know about this absolute master in color, how he was as a kid and how he grow as an artist. It’s of course signed by the master …
    and a few of the magazine Selvedge.
    that’s for the heavy part of the luggage .

     

    Then also some fabrics (the one I was missing for my quilt for the exhibition in Edingen next October – hurry Viviane, it’s got to be finished in time!- and some fabrics at Rowan. I learned that if I have an absolute ‘flash’ and ‘coup-de-coeur’ for a fabric, I better buy it, cause the collections are moving so fast that it’s possible that next year it won’t be on the shelves anymore (except when it’s from an artist as Fassett of course). So from Nel Whatmore, I bought a package, see on the pic how good it works out in a quilt.

     

    And then of course my lucet, some embroidery stuff to embellish quilts and last but not least my Light-Kiss in merino-silk. Can you feel the softness through this pic??? I can!

     

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    So this is quiet some news to read for now.
    Next posting will be the last one about the Festival, with a lot of pic’s of the competition quilts!

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part IV

     

    One of the last artists I loved the work and the special corner in the exhibition hall is Kate Dowty who with a background in graphic design, makes some wonderful quilts with a very textural surface. Starting with a landscape, and its seasonal changes, she uses a mixture of techniques and makes beautiful mural quilts with layers of fabrics threads and colors.

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    There were more galleries of artists, but when you are forbidden to take pictures, you cannot show anything on a blog ….

     

     

    Also we had also a lecture by Leslie Gabrielse,

     

    His words from his website (click)

     

    While a student at the Academy of the Arts in Rotterdam, I was exposed to many media and enthusiastically embraced all possibilities. I worked in ceramics, textile design, graphic arts and painting. I found handling textiles very satisfying, partially because as a child I was surrounded by many fabrics and the sound of a sewing machine because my mother was a fashion designer. Even though my material is fabric I consider myself a painter-draftsman always working with the interpretation between material and illusion.

     

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    During his lecture he explained us step by step, photo by photo, how he made his appliqued quilts, embroidered with perlé thread n°5. The whole creative process was explained in detail and in fact, he is a painter with fabrics. It was a fascinating moment and I felt so sad that so little persons did take time to hear him talking about his creativity and revealing his details. You could take pictures as much you wanted, and at the end he unfolded one of his last pieces: impressive! I bought his book (signed of course) and I ‘ve done a very good buy. I remembered the first time I saw some of his quilts was in the 199x in Brugge, Belfort, when there was the annual quilt exhibition from the UK that came abroad; couple of years before the Festival of quilts were started. It was a magic moment, because the Belfort is a very special location with a nice “atmosphere”. He was also in Veldhoven at the OEQC two years ago, see my article here.

     

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    One of his quilts was hanging in the NEC, at the exhibition of SAQA Masters Art Quilts volume 2.

    click on Masters 2 and you’ll see all the quilts from this travelling collection.

     

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    Another “classic” in the Festival of Quilts is the Diversity in Europe with one quilt of each member-country. This year Belgium chose a public winner of last year’s exhibition (corner right up in second pic hereunder)

     

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    From the shops I’ll show you my dear friends of “Il était une fois” : here is Michèle Charvet on the picture and if you want to see more of her boutis it’s here,
    and more of the shop and the news on the blog, it’s click here. Of course you’ll see them in the Alsace next month!

     

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    My meeting with Chris Gray was wonderful; we chatted every day a little moment and had lunch on Sunday before we left. She’s a lady always full of energy and so much kindness: her blog is here     and from there you can go to her shop. At the NEC she was running between her stand and the workshops (all full and sold out)  she gave J.

    Look on the pic’s to all those little embroidery threads she dyed!

     

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    She presented her little houses in real (look in the middle of the pic)  and they are all wonderful.
     For the ones who didn’t make it to Birmingham: she’ll be at Sainte Marie aux Mines and know that the patterns of her houses are also explained in French and Dutch !!

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    An annual ‘rendez-vous’ is also the stand of the Cotton Patch of Birmingham with the fabrics of Rowan: all those colors and fabrics and models: Who wouldn’t like such a stand???

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    And a very special wall on a stand caught my attention: zigzags.

    Look at these stuffed little log cabins, all attached in the corners, isn’t it wonderful? The site is zigzagsonline.co.uk

     

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    And a newcomer – at least I never saw her at the FoQ : so refreshing, so fine work, so carefully displayed and the owner … well she was always smiling and working with her hook : I present you Woolipip. Her site (click here) is full of lovely little things she made.

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    So that’s it for today

    Next posting will be about two other shops, special meetings and a selection of the competition quilts. Because, don’t forget, the FoQ is first of all a giant competition of international quilting!

    Have a great weekend

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part III

     

    One of the other galleries that was refreshing was the “CQ@10” : the 10th birthday of the Contemporary Quilt celebrating this event with a picture that refers to “tin”, symbol of 10th anniversaries. An image of a tin mine was the starting point for all these quilts. In my pic’s I added this photo of Tony Howell’s tin mine in Cornwall.
    So we could see that this one image gave a wide variety of interpretation. All techniques assembled in one space:  handmade, digital photography, machine stitched, hand painted, mixed medium.

    The CQ   has got some 600 members!

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    The Prague patchwork meeting presented a original collection of the Art Quilt Club CZ.  Where in 2010 they had to incorporate rust in each quilt and in 2011 it was lace, now the theme is wool. I loved the diversity of each quilt and there were so many different interesting details to catch in each one … as well the traditional as the contemporary. I’m already looking forward to next year : the theme will be beads.

     

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    And then we saw something very original : the exhibition called “Whisperers”.

     

    It started with an idea by Georgina Chapman who shared it with 13 other quilters. The challenge is based on the game of Chinese whispers, where a group of children sit in a circle and whisper a message from the first child to the last, with the last one revealing the final message. Usually the result is totally different from the starting one. So here the quilts had to be of three layers, no side more than 40” or less than 24” and each artist had six weeks to complete their work and nothing was to be discussed with the other members of the group. The first quilter made her quilt based on a photograph (joined in my pic) and she sent her completed quilt to the next quilter in the chain who only saw the quilt. Quilter 2 made a quilt from the first quilt and this was then passed to the next one and so it has continued along the list.

    Here you see the starting photo, the first quilt, the second who incorporated blue color and from the third one, they all thought there was a water theme in it! Ending with the dark blue quilt.

    It was so refreshing and very interesting to see the evolution!

     

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    I might close today’s post about artists at the festival 2012 with the lecture we followed with Jane Sassaman = a vivid and interesting narrator (clic on her name to joint her website) . She’s so passionate by colors and fabrics and designs and talked so well about it, that the time seemed to have flown with incredible speed.

    She gave us a colorful glimpse into her inspirations and design process at Westminster fabrics. From dreaming to drawing to coloring and cutting and making a quilt or dress of it: the whole creative process was explained and we saw many examples of quilts and accessories born from Jane’s fascination of fabrics. Definitely worthwhile!!!

     

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    To finish this article, a pic with the NEC and hotels surrounding (circles round ours and our path morning-evening). As you can see, we get from the hotel into the airport, into the special little automatic train to the train station and from there by feet through long galleries with all kind of escalators, all inside ! Nice way to start or finish the day!

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    Next time you’ll see some more information and pictures of my “Coups de Coeur” I had this year in Birmingham.

     

    Have a nice day meantime J

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part II

     

    Today, let’s talk of my absolute favorite of this year.

     

    C.June Barnes & Janice Gunner. They called their exhibition ‘unexpected pleasures’ and it was a pleasure!

     

    They both know one another for 20 years they joined forces to present a display of innovative work. You could find a collection of things in 3-dimension in different ways: hanging, standing, moving, and illuminating. They also had pieces you were invited to touch because color changed the fabric they used with the warmth of your fingers. It was magic and marvelous! Look at some pictures I took and also to their websites: click on their names for the link in a new window:  June Barnes 
    Janice Gunner.

     

     

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    The second I loved particularly, was Anne Woringer.

     

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    I also liked the work of Sohie Furbeyre, but “no pictures” … she did not want photo’s been taking … eternal annoying fact on an exhibition …. 

     

    Pauline Burbidge’s exhibition was also very well done and presented, but I love more her earlier work than the one she’s been doing last decade. And I’m sure you’ll see on so many other blogs the review of her career in her gallery at the Nec.

     

    We had also a new EQA exhibition with little quilts of all the member-countries (17 in total). You remember I showed already mine(click) , it’s the theme Crossroads and it had to be 20cm height on 50cm wide.

    so here a snapshot of some of the countries exhibited at the NEC and they were really beautifully displayed!

    (Sorry for the yellow shine, wonder if it wasn’t the spots who were giving bad lightL)

    And some close-up’s

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    It’s an exhibition that will travel, so if it’s coming in your area, don’t hesitate to go have a look, because they’re really interesting!

    Our second day was also filled with a little workshop and a lecture.

    The workshop with Rosalind Johanson : applique an African panel … I thought I would learn something more on the techniques or materials used in Africa, but it was a simple bondaweb giraffe or elephant on a batik base and black cotton appliqued with blanket-stitch. We learned nothing and so it was a little disappointed, not for the hour sitting down and working with thread and fabric, but for the fact that I thought it would be ... different and more "african".

     

    The lecture was with Louise Mabbs : get to Ghana, got to Ghana. And again a little disappointment because the theme was not really about explaining the textiles (adinkra, asafo, kente) but more about her travel and the persons she met.

     

    But when we see all the workshops and lectures we had last years, and that so little don’t answer our expectations … it’s still worthwhile to register for a few! And the third day we had two awesome lectures (more in next post).

    So ... we choose another gallery on the map to visit, and though it’s a very classical theme with always a strict geometric pattern; it was very nice to see! It looked more modern than you would think by using always the same block in one quilt. All fabrics are shiny (dupion silk and polyester satins) and it was a technical outstanding hand-work!

     

    I’m talking about Brigitte Morgenroth. (click on name)

     

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    And for today, this will be all.

     

    I’ll finish with something what’s connecting all visitors ...

     

    No No,  not only the love for quilts,

    but the fact that fashion stops  … somewhere above the ground

     

    … we all have a comfy comfortable zone in shows …

     

    Enjoy!!!

     

     

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  • Festival of Quilts 2012 Part I

     

    Here we went on Thursday morning, direction : a kind of heaven on earth for a couple of days … J

    We had a clear sky, could see where Liliane lives, the Atomium, the Royal palace … nice departure!

     

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    Arrived at Birmingham Airport, we take the little automatic train  (a green and a blue one, depends on the publicity...) to the railway station from where we can walk through the galleries to the “NEC” (national exhibition center). Never have to get outside!

    No Time to Waste; they announced it in big letters above our heads!!! how clever!!!!

     

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    The first stop after having bought a catalogue …   the kids to see what our three Belgian girls had done, and YEAH - !! J  !! - a third prize and a highly commended: two on three = they’re doing better than our adult quilters J

    The pic’s are little yellow, don’t know how our why, I’ve got it with some of the ones I took over there. Is ‘it because of the spotlights, the fact I didn’t use flash ..; anyhow, we’re proud of our youth quilters!

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    Liliane and I had planned two little workshops and four lectures, looking all the competition quilts and all the artist’s galleries and shopping and between all this also some food-taking and drinking … we came back exhausted but happy we’ve done it again. It’s the eight year we’re visiting the Festival of Quilts that had its tenth anniversary this year. 

    First day was first workshop. One with Jane Davies (we attended one with her two years ago, clic here to see that project).

     

    So here we are again with a lovely lady, a fantastic artist, with a nice project to start. This time it was all about to discover the versatility of a simple stitch. Some fabrics laid one over another, in a way of your choice, a nice perlé thread, a needle and a leaflet with some embroidery stitches. It’s the way you put them on the fabrics that makes it interesting. It’s not yet finished, have to do some more stuff and I’ll show the result later. Here a pic of Jane Davies with some of her samples. I can tell you that we enjoyed it, we learned some interesting little things, always good to know and we had a wonderful hour. clic here to see more

     

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    We had also a lecture of Sandra Meech, and it was very interesting. She talked about the importance of good design and composition in today’s contemporary stitched textiles and included a lot of work of other artists in her slides. She’s got a new book out (connecting design to stitch) and this was an excerpt of it. That little hour was way too short! She had a demonstration stand in the hall too, and we could see some of her latest quilts over there. clic here to have her website and see soo much more of the wonderfull things she creates.

     

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    We saw on the first day a lot of things too! One gallery was in memory of Marie Roper. And it was the opportunity to see a few of her quilts and dolls she made. I’m an absolutely fan of her little knitting-lady! clic on her name to see more on  her site

     

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    We went also for some shopping on the first day – I’ll group all the items later in another post.
    First I want to let you see how the plan of the site looked like. I think we can only dream in France and Belgium of such a place reserved for pick nick and dinner … they almost kept an entire hall for seats with the result that you didn’t see people eating sandwiches sitting on the floor! Very very very good idea!!!

    si les personnes qui organisent l'Aiguille en Fête lisent ce message, svp, faites de même : garder beaucoup beaucoup beaucoup de la place pour s'asseoir et manger à son aise ....

    You could easily rest some moments and chat a little and enjoy the fresh air. I have to say that except first day, we didn’t really had too warm (it was also 10°Celsius less warmer than in Belgium J, I think we had max  25°C outside) because they opened regularly doors at the sides of the halls. So happy shopping and looking time in a sometimes gentle breeze blowing!

     

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    I’ll stop here for today, have to do some grocery shopping first and I’ll prepare my future articles and pictures for the next days. Do I need to say that I’m a happy person  LachenLachenZoenen?

     

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  • Prym Olivia

    Mixing EN & FR  Knipogen ............

    And here’s Olivia, a cupper toned little « fermoir » from Prym Consumer.

     

    Olivia est parfait pour un petit portemonnaie ou pour y ranger les lunettes (soleil ou non, faut voir la météo avant J) ou les crochets. Même principe que le fermoir Lorena  mais avec une couleur qui est différente et donc un tout autre éclat final. 
    Olivia is like Lorena, but she’s in another color and Olivia has no diamonds at the ends…

    ClicClic ---> Lorena !!

     

     

    prym, lorena, bag handle, fermoir pour sac, crochet, double fil, mailles serrées, single crochet in back loop,

     

    Alors pour changer j’ai fait un petit portemonnaie au crochet. Une chainette pour commencer, longueur double de la hauteur finale mesuré en dessous du fermoir car tous les rangs ajoutés vont se caser dans la courbe. (regardez sur les photos si ce n’est pas clair).  Rien que des mailles serrées prises dans l’arrière des brins des mailles précédentes et avec deux fils mélanges (grosseur perlé 5) et un crochet 2.5 pour que ce soit bien serré, sinon il faut ajouter une doublure.
    Crocheté en spirale autour de la chainette mais au lieu de faire dans les coins trois mailles pour les coins (comme avec les grannies) je n’ai crocheté que deux mailles afin d’obtenir une troisième dimension, celle de son petit ventre dodu.
    En effet au lieu de rester avec l’ouvrage à plat, ici vous crocheté en relief. Il faut continuer jusqu’à ce que la largeur de la partie avec les augmentations puisse se fixer dans le fermoir et on arrête les mailles. En cours de route j’ai changé de deuxième couleur : l’une grise-écru, effet très mat, est restée la base et le fil qui m’a permis de l’attacher à l’anse, l’autre c’est d’abord un rouge-orange brillant, puis un blanc-écru brillant et puis un vert foncé perlé.
    Quand on change de couleur avec les mailles serrées : faire d’abord le premier jeté dans l’ancienne couleur, et puis faire un jeté que l’on tire au travers des deux boucles sur le crochet dans la nouvelle couleur. Donc on commence la maille serrée changeante de couleur avec l’ancienne couleur et l’on la finit avec la nouvelle.

     

    prym, lorena, bag handle, fermoir pour sac, crochet, double fil, mailles serrées, single crochet in back loop,

     

    Instead of hooking a flat work, I’ve been hooking in the corners an increase less than you’ll do with grannies. I started with a chain (length is double of height measured till the bag handle because all the stitches and rows added are in the middle of the little handle), and made single crochet all round in spiral. So in the corners I did only two SC instead of three. That's what it’s making 3-D and so my little purse has got a small tiny belly J .
    A hook 2,5 European size, and two threads of type perlé-n°5 taken together, one in grey-ecru all along the way and starting with an orange-red, changing to a white-beige and finishing with a green. Changing colors in SC : starting with the old color for the first yarn over and finishing the SC by taking the new one for the second yarn over. All the SC’s are done in the back loop of previous-row-stitch, to obtain that little spiral ‘line’. You stop when you’ve got the little handle “filled” with your stitches. Easy with crochet, where you can at any time easily measure your art-work and compare it to the final model and pattern.

     

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    And what am I putting inside, once it’s finished???

     

    Yes! Tomorrow I’m flying to Birmingham, the Festival of Quilts, so British £££££££££££££££ and pennies!!!!

     

    Évidemment il se rempli de quelques £ , car demain je m’envole – non en montgolfière mais avec un bel avion – j’espère!!- vers l’Angleterre pour le Festival of Quilts à Birmingham.

     

    prym, lorena, bag handle, fermoir pour sac, crochet, double fil, mailles serrées, single crochet in back loop,

    À la semaine prochaine pour mes impressions de toutes les merveilles (ou pas ?!?), de mes cours et les lectures que j’aurais suivi et de mes rencontres avec …. On loge cette fois-ci à l’Ibis tout près de l’aéroport (et du NEC).

     

    See you back next week with a couple of messages filled with my impressions and all the nice people I hope to meet.

     

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  • ballooning

     Quand je suis partie en pré-retraite (et oui, j’ai commencé le boulot avant mes 18 ans et nous sommes déjà –presque- 40 ans plus tard…). J’ai été très très gâtée par mes collègues et j’ai eu plein de belles choses.

    Un aperçu …

     

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    Des bons d’achats, des lots de tombola (qui ne m’ont hélas pas fait millionnaire), beaucoup de belles cartes, des souvenirs que je reprends de temps en temps en main, un bon pour un petit resto gastronomique, un bon pour un « welness » du  corps et un bon pour une virée en montgolfière.

    J’ai échelonné les cadeaux dans le temps, question d’en profiter le maximum et de les savourer à mon aise. Le dernier, c’était mon baptême de montgolfière, ce que j’avais envie de faire depuis une éternité.

    Après de multiples remises de dates (il pleut, trop ou pas de vent, un vent instable, un ciel pas clair … vive la météo belge ( !) et puis fallait aussi voir la possibilité de V+M+Q de m’y amener et de me ramener … car on assume un peu trop facilement le jour d’aujourd’hui que tout le monde a une voiture et va où elle veut … mais ça c’est une autre histoire)

     

    Et puis finalement, on a réussi.

    Hier soir, le grand jour !

     

    En route pour Waasmunster, lieu et centre du ‘ballooning’.

     

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    D’abord c’est se rassembler sur un des terrains de départ, attendre fébrilement l’arrivée de tous les pilotes & co-pilotes, & les personnes qui aident au montage … et on va me désigner un ballon, car il y en a plusieurs : cinq vont monter du terrain où je me trouve, deux sur un terrain derrière et par après l’on verra encore plusieurs autres partir des terrains environnants.
    On donne une casquette aux voyageurs pour se protéger du soleil mais aussi de la chaleur du bruleur.

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    Alors, il faut d’abord décharger le panier (on y rentre à huit, deux par casier et le pilote et co-pilote se retrouve au milieu avec les bonbonnes de gaz). Là, le panier, il se retrouve sur le côté. Il faut descendre les grands ventilateurs, le bruleur, … puis décharger le ballon et les câbles. Il faut enlever le ballon du grand sac, et le dérouler et l’étendre, et c’est une matière assez lourde.

     

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    On installe les deux ventilateurs pour d’abord souffler l’air à température ambiante dans le ballon, question de le gonfler et de …

     

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     … vérifier que tous les câbles et fils sont bien en place. On commence à rentrer de l’air chaud (voyez la flamme du bruleur). La photo ci-dessus,à gauche en bas, c’est mon co-pilote qui tient l'extérieur, et à l’intérieur c’est mon pilote.

    Je me retrouverai sous une montgolfière bleu roi avec l’enseigne de la firme ‘ballooning.be’.

     

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    De tous ceux qui sont sur ce terrain, c’est la jaune qui part en premier, nous en deuxième.  Et me voilà effectivement partie !!!!En dessous je vois les trois autres qui se gonflent tout doucement et dont on s’éloigne de plus en plus.

     

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    Dans le ciel c’est une danse avec la montgolfière jaune, on est plus bas, puis plus haut, on tourne à gauche, à droite, au gré du vent, très doux et il parait que l’on avance à 15km/hr mais on ne sent absolument rien ! C’est d’une douceur, et d’un silence (sauf quand le bruleur doit être mis en route).

     

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    Puis on voit au loin les autres ballons et vue d’en bas, ils ne bougent peut-être pas beaucoup l’un vis-à-vis de l’autre, mais d’en haut, on les voit changer de place continuellement, aussi bien que nous bougeons au gré du coup de vent (très léger hier soir).

     

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    Pendant le voyage, nous recevons encore plein d’informations et au loin on voit plein de villes. Je vois même les boules de l’Atomium briller au soleil (dommage que sur la photo c’est râtée).

     

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    On voit Doel, avec sa centrale nucléaire (dont un réacteur est à l’arrêt actuellement depuis la découverte d’anomalies dans la cuve).

     

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    Et le sol en dessous de nous :

     

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    Et puis, après une heure de vol à peu près,
     on voit la montgolfière jaune qui se prépare à l’atterrissage.

     

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    Et nous on descend tout doucement aussi, et le pilote essaye de trouver un beau terrain (il n’a encore jamais atterri dans le même terrain !), et malgré ce que l’on puisse croire, les vaches n’en ont rien à faire de nous, elles nous regardent à peine … par contre on entend très bien aboyer les chiens en cour de route, qui eux nous aiment moins.

     

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    Une fois déposée au sol (on a un très bon pilote qui nous dépose du premier coup en douceur, sans secousses !), on doit rester dans le panier – question de garder le poids au sol !- et attendre l’équipe qui suit avec leur jeep.

     

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    On descend et puis avec un câble il y en a plusieurs qui tirent la montgolfière au sol et le panier se bascule aussi.

     

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    Puis tout le monde se mets à la tâche pour le dégonfler et l’enrouler – que c’est lourd !!!

    Et voilà l’aventure finie … mais que de beaux souvenirs. Un coup de téléphone à V&M qui sont resté piqueniquer sur le terrain de départ, faut profiter du beau temps, et qui se mettent en route pour me reprendre.
    Mais je garde ma casquette et ses belles photos qui seront un souvenir d’une belle aventure !

     

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    Et pour finir, une photo du départ : la vue de V&Q et M qui me filme au départ.

     

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    Merci aux ex-collègues pour ces beaux cadeaux !!!

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  • Prym Heidi

     

    Voici une autre nouvelle anse ou plutôt fermoir pour sac que Prym Consumer a sorti cette année. C’est un modèle assez exceptionnel à trouver, peut-être parce qu’il demande un peu plus de connaissance comment faire et coudre un sac … bien que le système est utilisé assez couramment dans la confection des portemonnaies.

     

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    Vous connaissez surement ce type de petite bourse pour garder (provisoirement ?) vos petites pièces. Ceci est un modèle « touristique » avec Paris sur un côté … chiné dans un magasin de souvenirs parisiensJ. Dans ce cas il est constitué d’un rectangle avec des grands et larges soufflets sur les côtés pour bien pouvoir l’ouvrir.

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    L’anse  de Prym a reçu le nom Heidi ( L  je n’aime pas particulièrement ce nom) et est en couleur laiton, que j’aime beaucoup car elle s’accorde avec tous les styles. L’anse permet oui ou non d’y attacher une petite ou une longue chaine (autre article en vente) et a bien sûr à l’intérieur de l’emballage le patron pour ce modèle typique. Et puis, je dois vous avouer que j’adore les deux petits cœurs du fermoir. Ouvert, les cœurs se trouvent séparés, fermé, les cœurs s’enlacent … romantique non ?

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    J’ai – évidement J -  pas suivi le patron indiqué, pas le modèle du portemonnaie non plus mais j’ai fait un « simple » sac comme la plupart des modèles que vous et moi nous cousons, mais en respectant la largeur du patron car sinon elle ne passe pas dans l’anse. Puis j’ai attaché le dessus, rien que le centre dans la partie supérieure de l’anse (celle-ci ne se coud pas sur les côtés). Le spécial de cette anse,  c’est que la partie ou l’on coud, elle n’est pas sur la face avant ou arrière mais sur le dessus. C’est le même style que le fermoir Masha (clicclic)

     

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    Ici, pour coudre j’ai pris un fil perlé n°12. Vous verrez aussi que les points de couture de l’attache ont été faits verticalement au lieu de ce que l’on ferrait normalement (horizontalement). J’aurais aussi pu faire des petites croix … ou une autre fantaisie. Le fil m’a aussi servi à faire quelques points de fantaisie sur le devant.

    L’intérieur … c’est une des soies que ma V m’avait rapporté il y a plusieurs années de l’Asie et j’ai choisi la couleur orange très vive pour faire rentrer le soleil et la bonne humeur dans ce sac.4.jpg

     

    L’extérieur est constitué de morceaux de jeans et de coton. Il y a plein de fronces, ce n’est pas un patchwork tout plat. Je voulais un peu plus de volume, pas nécessairement égale partout.

    La poche sur le devant ? Un élastique cousue entre le bord du tissus et donc bien attaché : faut bien tirer sur l’élastique en cousant, mais ça donne de belles fronces.

    L’arrière un peu plus sobre. Dans les coutures je n’hésite pas à en laisser apparent et à les effilocher (prévoyez quand même un peu plus, car il y a toujours pertes de fils et donc d’épaisseur dans l’effilochage).

     

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    Et voici un résumé en photo…

     

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